Rekrutacja na studia podyplomowe i kursy na rok akademicki 2024/25

zmień rekrutację anuluj wybór

Oferta prezentowana na tej stronie ograniczona jest do wybranej rekrutacji. Jeśli chcesz zobaczyć resztę oferty, wybierz inną rekrutację.

Finanse publiczne w praktyce

Szczegóły
Kod PD-FPP
Jednostka organizacyjna Kolegium IV
Forma studiów Niestacjonarne
Poziom kształcenia Podyplomowe
Czas trwania dwa semestry
Wymagany dokument
  • dokumenty uprawniające do podjęcia studiów podyplomowych
  Zadaj pytanie
Obecnie nie trwają zapisy.

Minione tury w tej rekrutacji:
  • Tura 1 (01.07.2024 00:00 – 20.10.2024 23:59)

Informacja o kierunku

Organizator Instytut Prawa i Ekonomii
Kierownik dr Urszula Stupałkowska
Czas trwania 2 semestry
Tryb studiów (terminy zjazdów niestacjonarny (w zależności od sytuacji epidemicznej w kraju, zajęcia będą odbywały się online lub w trybie hybrydowym)
Liczba słuchaczy 20
Koszt uczestnictwa 2000 zł za semestr (25% zniżki dla absolwentów UKW). Bez opłaty rekrutacyjnej. Bez opłaty za egzamin dyplomowy. Możliwość rozłożenia opłaty semestralnej na raty bez odsetek (w czterech ratach zgodnie z obowiązującym na uczelni harmonogramem opłat czesnego)
Kontakt

Sekretariat IPiE
dr Urszula Stupałkowska
Plac Weyssenhoffa 11
85-072 Bydgoszcz
tel. (52) 34-19-001
email: urszula.stupalkowska@ukw.edu.pl

Studia podyplomowe Finanse publiczne w praktyce skierowane są do osób pracujących lub planujących podjąć pracę w wydziałach finansowych administracji publicznej (urzędy miejskie, starostwa, urzędy wojewódzkie, marszałkowskie, itp. I ich jednostki organizacyjne).

Po ukończeniu studiów podyplomowych Absolwent posiada wiedzę z zakresu finansów publicznych, procesów ich gromadzenia, wydatkowania i procedur towarzyszącym tym czynnością. Posiada kwalifikacje pozwalające na planowanie budżetu, jego realizację, kontrolę i sprawozdanie z jego wykonania. Czynności te umie powiązać z innymi procesami zachodzącymi w sektorze finansów publicznych.

Rekrutacja

Zakończenie rekrutacji

30.09.2022

Termin rozpoczęcia studiów

październik 2022

Wymagane dokumenty
  • odpis dyplomu ukończenia studiów I lub II stopnia
  • 1 zdjęcie
  • ankieta osobowa, którą kandydat wypełnia podczas internetowej rejestracji na stronie irka.ukw.edu.pl
Miejsce składania dokumentów Sekretariat IPiE
Pl. Weyssenhoffa 11
85-072 Bydgoszcz,
pokoj 107 (1 piętro)
Dodatkowe informacje o przyjęciu kandydata na studia podyplomowe decyduje zasada kolejności zgłoszeń.

 

Program przedmiotowy

  1. Prawo finansów publicznych: Pojęcie finansów publicznych i sektora finansów publicznych. Funkcje finansów publicznych. Formy organizacyjno-prawne jednostek sektora finansów publicznych. Dochody i przychody publiczne. Wydatki i rozchody publiczne. Równowaga sytemu finansów publicznych.
  2. Zamówienia publiczne: Pojęcie prawa zamówień publicznych. Instrumenty prawne regulujące system zamówień publicznych w Polsce. Zakres podmiotowy ustawy i przedmiotowy stosowania ustawy. Zasady udzielania zamówień; zasada prymatu trybów przetargowych. Tryby udzielania zamówień. Przygotowanie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego.
  3. Rachunkowość budżetowa i inwentaryzacja: Podmioty rachunkowości budżetowej. Organizacja zasad rachunkowości (polityka rachunkowości). Rachunkowość jednostek samorządu terytorialnego (w tym rachunkowość jednostki samorządu terytorialnego – organu i jednostki budżetowej na kontach bilansowych i pozabilansowych). Zasady i cele inwentaryzacji. Metody inwentaryzacji. Dokumentacja inwentaryzacji wraz z rozliczeniem.
  4. Dług w jednostkach sektora finansów publicznych: Pojęcie długu publicznego. Kryteria klasyfikacji i rodzaje długu publicznego. Dług publiczny w przepisach prawa. Granice zadłużenia i jego obsługi w sektorze publicznym. Zarządzanie długiem publicznym.
  5. Dyscyplina finansów publicznych: Pojęcie dyscypliny finansów publicznych. Zasady odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Czyny stanowiące naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Postępowanie w sprawie naruszenia dyscypliny. Kary i skutki przypisania odpowiedzialności.
  6. Budżetowanie w jednostkach samorządu terytorialnego: Budżet i procedura budżetowa. Wprowadzenie do planowania (pojęcie planowania, etapy planowania, cechy dobrego planu, błędy w planowaniu). Planowanie dochodów budżetowych (metody planowania dla dotacji, subwencji, dochodów własnych). Planowanie wydatków budżetowych w kontekście zadań przypisanych poszczególnym jednostkom sektora finansów publicznych (metody planowania, wydatki obligatoryjne i fakultatywne). Zasada wydatki bieżące <= dochody bieżące.
  7. Wieloletnia Prognoza Finansowa: Pojęcie wieloletniej prognozy finansowej (WPF). Zakres czasowy i merytoryczny WPF. Planowanie WPF. Monitorowanie wskaźników WPF. WPF jako źródło informacji o kondycji finansowej jst.
  8. Publiczne prawo konkurencji: Pojęcie i źródła publicznego prawa konkurencji. Publiczna a prywatne prawo konkurencji. Praktyki ograniczające konkurencję. Czyny nieuczciwej konkurencji. Podmiotowy, przedmiotowy i terytorialny zakres ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów.
  9. Zarządzanie projektem UE w sektorze publicznym: Podstawy zarządzania projektem. Zarządzanie czasem i zasobami w projekcie. Zarządzanie finansami projektu. Ryzyko w projekcie. Etapy prac projektowych. Informatyczne systemy zarządzania projektami. Ocena jakości projektów. Przykłady projektów inwestycyjnych i społecznych.
  10. Podatki i opłaty lokalne: Klasyfikacja podatków i opłat w Polsce. Podatki lokalne – podatek od nieruchomości, podatek rolny, podatek leśny, podatek od środków transportowych. Opłaty lokalne – targowa, miejscowa, uzdrowiskowa, reklamowa, od posiadania psów. Udział podatków i opłat lokalnych w budżetach gmin.
  11. Sprawozdawczość budżetowa i finansowa: Klasyfikacja budżetowa. Plan finansowy jako podstawa gospodarki finansowej. Sprawozdawczość finansowa jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych. Sprawozdawczość budżetowa  jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych. Ewidencja wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego w oparciu o tradycyjny budżet – sporządzany zgodnie z klasyfikacją budżetową.
  12. Dotacje z budżetu publicznego: Dotacje dla jednostek sektora finansów publicznych – celowe, podmiotowe i przedmiotowe. Dotacje dla jednostek spoza sektora finansów publicznych – dotacje celowe i podmiotowe. Procedury przekazywania, kontroli i rozliczenia dotacji.
  13. Audyt w wewnętrzny w jednostkach sektora finansów publicznych: Pojęcie i zakres audytu wewnętrznego. Ocena ryzyka. Planowanie audytu. Wybór próby audytu. Dokumentowanie działalności audytorskiej. Wykorzystanie wyników audytu. Rola, zadania i zakres audytu wewnętrznego. Zapewnienie efektywności audytu wewnętrznego w jednostce.
  14. Samorząd terytorialny – teoria i praktyka: Pojęcie i istota samorządu terytorialnego. Podział jednostek samorządu terytorialnego i zależności między nimi. Zadania samorządu terytorialnego - podział zadań pomiędzy jst. Wyzwania stawiane współczesnym samorządom terytorialnym. Rola samorządu w gospodarce.
  15. Seminarium projektowe: Przygotowanie projektu w grupach maksymalnie 4 osobowych np. w zakresie opracowania budżety, sporządzania sprawozdania z wykonania budżetu, opracowania regulaminu udzielania dotacji, opracowania dokumentów związanych z planowaniem podatków i opłat, sporządzenia projektu dofinasowanego ze środków UE, itp