Code | SJ-PSp |
---|---|
Organizational unit | Kolegium II |
Field of studies | Pedagogika specjalna |
Form of studies | full-time |
Level of education | First+second level |
Educational profile | academic |
Admission limit | 60 |
Duration | Five years |
Required document | |
Ask a question |
Pedagogika specjalna – studiuj z pasją, pracuj z misją!
Jeśli chcesz nieść realną pomoc innym, mieć wpływ na ich rozwój i codzienne funkcjonowanie, pedagogika specjalna to kierunek właśnie dla Ciebie!
To studia, które przygotują Cię do pracy z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi zarówno z różnego rodzaju trudnościami rozwojowymi, społecznymi i edukacyjnymi, jak i osobami zdolnymi. Zdobędziesz wiedzę pedagogiczną, psychologiczną i terapeutyczną, która pozwoli Ci profesjonalnie wspierać innych – z empatią i zaangażowaniem.
Dlaczego warto?
Zdobywasz zawód z przyszłością – zapotrzebowanie na pedagogów specjalnych cały czas rośnie. W Barometrze zawodów widoczny jest trend – zarówno w skali ogólnopolskiej, jak i wojewódzkiej – ujmowania zawodów związanych z pedagogiką specjalną jako deficytowych. Na podstawie wstępnych danych od interesariuszy zewnętrznych UKW wynika, że największą grupą dzieci diagnozowaną w celu określenia poziomu rozwoju poznawczego, są dzieci z zaburzeniami neurorozwojowymi i z niepełnosprawnością intelektualną. Proponowane studia są odpowiedzią na potrzebę przygotowania kadr do realizacji zadań w nowym międzysektorowym modelu edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną i z zaburzeniami neurorozwojowymi.
Wybierasz własną ścieżkę – Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną lub Edukacja i terapia osób z zaburzeniami neurorozwojowymi.
Uczysz się przez działanie – dzięki różnym praktykom i pracy z ludźmi.
Osiągasz satysfakcję – widząc, jak Twoja praca poprawia jakość życia innych.
Gdzie znajdziesz pracę?
Absolwent uzyskuje kwalifikacje do wykonywania zawodu nauczyciela pedagoga specjalnego w:
- przedszkolach specjalnych, oddziałach specjalnych w przedszkolach ogólnodostępnych,
- szkołach podstawowych specjalnych, oddziałach specjalnych w szkołach ogólnodostępnych, szkołach ponadpodstawowych specjalnych, oddziałach specjalnych w szkołach ponadpodstawowych ogólnodostępnych,
- specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych oraz specjalnych ośrodkach wychowawczych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością jako nauczyciel współorganizujący kształcenie dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w placówkach ogólnodostępnych.
Absolwent modułu specjalnościowego (specjalności) "Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną" – uzyskuje kwalifikacje jako nauczyciel do pracy z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną we wszystkich typach wymienionych placówek.
Absolwent modułu specjalnościowego (specjalności) "Edukacja i terapia osób z zaburzeniami neurorozwojowymi" uzyskuje kwalifikacje do pracy z uczniem ze spektrum autyzmu we wszystkich typach wymienionych placówek.
Kształcenie przygotowuje do zawodu Pedagog specjalny kod: 235919 w Klasyfikacji Zawodów i Specjalności.
Absolwent studiów jednolitych magisterskich ma kwalifikacje do pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną oraz z osobami z zaburzeniami neurorozwojowymi.
Charakterystyka modułów:
Wszyscy absolwenci niezależnie od wyboru modułu specjalnościowego (specjalności) nabywają kwalifikacje z zakresu edukacji włączającej.
Absolwent posiada przygotowanie profesjonalne w zakresie wybranego modułu kształcenia (specjalności). Ponadto posiada przygotowanie pedagogiczne w rozumieniu Rozporządzenia MEN z dnia 01 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. z 24 sierpnia 2017, poz. 1575).
Kandydaci z „nową maturą”, kandydaci z dyplomem matury międzynarodowej oraz kandydaci ze „starą maturą”.
Przyjęcie kandydatów na studia odbywać się będzie na podstawie rankingu punktów z:
1.Średniej ocen (punktów) uzyskanej z części pisemnej na egzaminie maturalnym („nowa matura”, matura międzynarodowa) lub na egzaminie dojrzałości („stara matura”). Ocenom ze świadectwa dojrzałości uwzględnianym w procesie kwalifikacji przyznaje się liczbę punktów wg § 3 Uchwały.
2.Kwalifikacja na podstawie zaświadczenia od logopedy (według ustalonego formularza) o braku przeciwwskazań do wykonywania zawodu nauczyciela z punktu widzenia prawidłowości aparatu i funkcji głosowych, słuchowych i artykulacyjnych. Brak dostarczenia powyższego dokumentu skutkuje niedopuszczeniem kandydata do dalszego postępowania kwalifikacyjnego.